09:44 , 11.05.07

 
  שלחו להדפסה

עתיד האקדמיה
צילום: עופר עמרם שכר דיפרנציאלי לא יחזיר מוחות צילום: עופר עמרם
לחצו כאן להגדיל הטקסט לחצו כאן להגדיל הטקסט
הממשלה מטביעה את ספינת ההשכלה

סטודנטים וסגל המוכים מוראלית וכלכלית, אינם ערובה להישגים ברמה בינלאומית. ואל תמהרו להשוות להרווארד
פרופ' נחמן בן-יהודה

למרות הקיצוצים המתמשכים בתקציבים והמשמעות המזעזעת שלהם בדירדור ובהורדת איכות ההוראה והמחקר, אף לא שר חינוך אחד הצליח לבלום את ההתעמרות המתמשכת של הממשלות בהשכלה הגבוהה. בתהליך מתמשך, מרגיז ומקומם (עם לא מעט רוע לב ועצות אחיתופל בדרך), הצליח האוצר ליצור משבר של ממש בהשכלה הגבוהה - וכעת מבקש לנצל המשבר כהזדמנות להכניס רפורמות כאלו או אחרות.

 

אינני מתנגד לשינויים חיוביים, כשמטרתם ברורה וכשסביר שתושג. אין צורך בוועדה כדי להחזיר להשכלה הגבוהה את התקציב העצום של למעלה ממיליארד שקל, שנגזלו ממנה. לגבי שכר הלימוד, יתכן ובאמת אין מנוס מהעלאה מסוימת, בעיקר לגבי אלה הלומדים ב"מדעי הכסף" ואשר הכנסתם הצפויה העתידית היא כזו שסביר מאוד כי תאפשר להחזיר את ההשקעה. יחד עם זאת, גם העלאה של שכר הלימוד (אלא אם כן היא בסדרי גודל ממש דרקוניים) לא תפתור את ה"חור השחור", שהוא הבעיה התקציבית שיצר האוצר, באדיבות ממשלות ישראל, ו"נעזר" בכך בחוסר האפקטיביות בעניין זה של שרי חינוך, ות"ת, מל"ג ו-ור"ה.

 

לגבי שכר דיפרנציאלי, היינו: מתן תגמול הולם ל"מצוינות" - מי שסבור שיהיה ניתן לתת תגמול בסדר גודל אמריקני כדי לעצור את "בריחת המוחות" ולהביא מועמדים חדשים ומבטיחים, חי באשליה. באוניברסיטאות המחקר בארץ, הממומנות בכ-70% מתקציבן מכספי משלם המסים (כלומר, אוניברסיטאות ציבוריות למעשה) לא יהיה ניתן לשלם משכורת של 200-120 אלף דולר ויותר לשנה. קרוב לוודאי שמדובר בכמה אלפי שקלים בודדים לשנה לחבר סגל. בהתחשב בעליבות משכורת הסגל, אינני מזלזל בתוספת חשובה שכזו - אבל האם זה מה שימנע בריחת מוחות או יביא להצפת ישראל בפרסי נובל שבדרך? הרשו לי להטיל בכך ספק רב. בהחלטה של חברי סגל מצוינים לבוא ולהישאר בארץ, רכיב השכר - חשוב ככל שיהיה - הוא אחד מתוך כמה שיקולים. מה גם ששכר דיפרנציאלי למעשה כבר קיים - דרך תוספות תפקיד או מחקר.

 

יתרה מזו: ה"מודל האמריקני" ובעיקר באוניברסיטת הרווארד, אשר מצוטט חדשות לבקרים כמודל לחיקוי - הוא מאוד בעייתי מבחינתנו. להניח שהמחסום העיקרי למצוינות הוא משכורות, זו שגיאה מהותית. מרחקים גיאוגרפיים, שירותי תמיכה אדמיניסטרטיביים, תשתיות תומכות מחקר, ריבוי וגודל תקציבי מחקר, ספריות באיכות, נגישות מהירה לכנסים ולרשתות תקשורת אקדמיות לא-פורמליות, אקולוגיה אקדמית מפרה, מבנה הזדמנויות אקדמי פתוח וגדול ועוד - כל אלה הם בעלי חשיבות עליונה לפיתוח מצוינות, וכמעט בכולם ישראל בנחיתות. בנוסף, עומס המיסוי בארץ אינו דומה לאמריקני, ולכן חישוב השכר "ביד" (כבמערכון המפורסם של "הגשש") הופך לבעייתי בהשוואה גם הוא. גם מספר המוסדות להשכלה גבוהה בארץ לא מתקרב למספרים שם. נחמד וחשוב להשוות להרווארד ולשאוף להתקרב ככל שנוכל, אבל הסיכוי של אוניברסיטה ישראלית כלשהי לעשות זאת איננו גדול.

 

למען האמת, אולי הלקח העיקרי מההשוואה לארצות-הברית הוא אחר לגמרי: על מערכת ההשכלה הגבוהה בארץ לעשות כל מאמץ אפשרי כדי להקטין את התלות של מוסדותיה בקופה הציבורית - ובשיקול הדעת התמוה של אנשי האוצר בענייניה.

 

לתחושתי, מדינת ישראל החליטה להיכנס לתהליך של שחיקה כלפי מטה

בהשכלה הגבוהה. שחיקה זו מתבטאת הן בהורדה אלימה של התקציבים למשאב לאומי חשוב זה - והן בשכר מזלזל במיוחד לחברי הסגל. כשמשווים זאת ליחס לו זוכים בחורי הישיבה - אין תחושה כי צדק נעשה פה. ומצב המוסדות להשכלה גבוהה הוא סיבה לעצב רב: סטודנטים וסגל המוכים מוראלית וכלכלית, אינם ערובה להישגים ברמה בינלאומית. מי שאינו רואה את שקיעתה של ההשכלה הגבוהה בארץ - שיביט שוב, והיטב: הקרחון כבר פגע בספינה הזו, והיא שוקעת. רק שהתזמורת במקרה זה איננה מנגנת...

 

הכותב הוא פרופסור במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית

 




חזרה